tisdag 6 april 2010

Tandläkarväder

"Haherrm..", låter det från den äldre mannen som sitter sex stolar ifrån mig. Det hinner nog inte gå mer än fem sekunder innan han sätter igång igen, denna gången tar han i både hårdare och längre, "haaheeerrrrm". Han kanske är sjuk, tänker jag.

Jag kollar mig runt i rummet och finner ett ställ med några tidningar. Jag hinner tänka tanken att jag ska ta mig en, men hejdar mig då blicken möter Hemmets journal och Damernas värld. Förresten så hinner jag inte möta fler tidningar med blicken innan en medelålders kvinna ropar "Jonna Lundquist".

Jag sätter mig ner i den kanske mest hatade stolen som finns, tandläkarstolen. Själv finner jag den rätt bekväm. Till höger om mig sitter mannen som alldels strax ska in och gräva i min mun. Han har inget munskydd, undra varför? Han kanske inte bryr sig om han råkar spotta ut ett sesamfrö från hans frukostmacka rätt i mitt ansikte? Är det därför de har munskydd? Eller är det för att en del patienter har så fruktansvärt vidrig andedräkt? I sådana fall kan jag ju känna mig lugn, jag ser alltså inte ut som en patient med dålig andedräkt.

Han vänder sig om och börjar fråga hur det har gått med mina tänder. Jag känner hur jag blossar upp, tveksamt svarar jag "njaaa..det har ju som ilat lite i en tand" (MINST en tand, tänker jag). Han sätter igång och gräver, hummar och höjer på sina ögonbryn. Jag känner hur jag blöder från tandköttet på mer än ett ställe.

Stolen som från början kändes bekväm, får mig att vilja springa ut från rummet, bort från tandläkaren och raka vägen hem. Jag har inte råd med några jävla tio tusen, tänker jag. Men jag hinner knappt tänka tanken klar innan mannen säger "jadu, här finns inga hål, men där emot många början till hål. Om du börjar med floursköljning och tandtråd så kan jag gå med på att ge dig abonnemang 4, det vill säga 1600 kronor/år". OM jag kan börja med flourskölning och tandtråd för att spara 5400 kronor, OM? Självklart.


Jag orkar inte skriva mer, men ni förstår nog. Jag hade räknat på att hela kalaset skulle landa på minst 7000 kronor, nu är jag istället 5400 kronor rikare. Yippie!!!

Nu ska jag göra något av den här tisdagen. Pyss från en väldigt glad och hålfri Jonna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar